Kuulostaako Tutulta?

Liian moni tekee sen virheen, että ajattelee Instagramin olevan rento kanava, jonne voi postailla fiilispohjalta ja suunnittelematta. Jokainen nykyajan yrittäjä on tietoinen sosiaalisen median tärkeydestä ja luo siksi yritykselleen käyttäjätilin. Kun tili on luotu ja pari kuvaa julkaistu, voi taputtaa itseään selkään ja jatkaa “oikeiden töiden” parissa - kiirehän siinä tulee, kun yhden yritystilin luomiseen tuhlaantui niin monta tuntia. Helposti käy niin, että tilin olemassaolo muistuu mieleen vain jouluna ja juhannuksena, jolloin saadaan suhteellisen nopeasti raavittua kasaan jonkinlainen postaus. Ikävä kyllä, tuhannet muutkin yritykset ovat juuri muistaneet Instagram tilinsä ja samankaltaiset päivitykset hukuttavat toinen toisensa. Pahimmassa tapauksessa asialle on laitettu kesätyöntekijä, koska “pitihän sillekin jotain tekemistä keksiä” ja “eikö nuo nuoret ole aika taitavia somenkäyttäjiä”.

Näin tekemällä, on melkein sama olla tekemättä somea ollenkaan. Ilman hyvää pohjatyötä, strategiaa ja säännöllistä tekemistä ei saavuteta oikeaa kohderyhmää, saada näkyvyyttä tai onnistuta halutun mielikuvan luomisessa. Maailma on kovaa vauhtia digitalisoitumassa. Asiakaskokemus koostuu kaikesta kohtaamisesta yrityksen kanssa ja nykypäivänä nuo kohtaamiset painottuvat entistä enemmän digitaalisiin kanaviin.

Instagram on kaikkein suosituin ja tehokkain brändin markkinointikanava. Profiilin pitäisi nostaa yrityksen brändi esiin ja toimia luottamusta lisäävänä tekijänä niissä vaiheissa ostoprosessia, jossa aiemmin myyjän tai asiakaspalvelijahenkilön vaikutus oli merkittävä.

Vastaako yrityksesi some yrityksesi arvoja?

Olen ollut tilanteessa, jossa minulle on työni oheen heitetty yrityksen sosiaalisen median päivittäminen ilman aiempaa kokemusta, suunnitelmaa tai ohjeistusta. Siinä tilanteessa joutui kylmiltään kokeilemaan ja aika lailla tyhjästä nyhjäisemään. Päivittäminen oli vaikeaa, aikaa vievää ja tuskastuttavaa. Koin jatkuvaa epävarmuutta siitä, että mitä siellä pitäisi tehdä tai teinkö ollenkaan oikeita asioita. Päivittelin vähän silloin ja vähän tällöin. Kokeilin, testailin ja opettelin, mikään ei tuntunut oikein toimivan. Lopulta kyllästyin siihen yksinäiseen epävarmaan tekemiseen ja ajattelin, että tähän ongelmaan, joka on varmasti myös muissa yrityksissä, on keksittävä jotain. Siitä kiinnostukseni ja innostukseni sosiaalista mediaa kohtaan alkoi ja matkani kohti yrittäjyyttä!


Aloitetaan!

Kuka Somestailauksen takana on?

Olen Brianna ja Somestailaus Oy:n perustaja. Aiempi kokemukseni pohjautuu liiketalouden, visuaalisen viestinnän, brändäyksen ja muotisuunnittelun opintoihin sekä kattavaan visualistin työkokemukseen. Yrittäjyys on aina ollut yksi tavoitteistani elämässä.

Onneksi olin niin rohkea ja päättäväinen, että uskalsin ottaa lopputilin työpaikasta, joka otti enemmän kuin antoi. Antaa itselleni hetki vapaata ja etsiä sitä omaa uraa ja työtä, joka motivoisi ja jonka parissa pääsisin oikeasti käyttämään täyden potentiaalini. Some, markkinointi ja visuaalisuus ovat kiinnostaneet minua aina! Hengähdystauolla päivätyöstäni ehdin opiskella ja tutkia kaikkea näihin aiheisiin liittyviä aineistoja, kirjallisuutta, julkaisuja, uutisia, verkkovalmennuksia jne. mitä tarjolla oli. Tutkimuksieni edetessä aloin vähitellen ymmärtämään, että sosiaalinen media on nykypäivänä jo niin laaja käsite, että aiheesta on informaatiota ja tietoa niin monesta eri lähteestä, että tiedon sisäistämiseen, konkreettiseen kokeilemiseen, analysointiin ja tutkimiseen menee tosi paljon aikaa. Omasta kokemuksesta tiesin, että monelta yritykseltä puuttuu aika, resurssit tai kiinnostus tähän kaikkeen perehtyä. Tunsin myös monta yrittäjää, jotka tuskailivat somen kanssa ja yrityksiä, jotka eivät tehneet somea ollenkaan. Huolestun seuratessani yritysten rentoa selkeästi suunnittelematonta käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median tutkimisen, kantapään kautta oppimisen, epäonnistumisien ja onnistumisien myötä vihdoin keksin sen, että mikä on se kaikista tärkein asia ja punainen lanka, jolla yritysten somen tekeminen helpottuisi, selkeytyisi ja nopeutuisi!

En voinut olla jakamatta sitä muille! Päätin siis perustaa Somestailaus Oy:n ja aloittaa työn, jossa pääsen yhdistämään kaikki ne asiat, joissa olen vahvimmillani! Tavoitteenani etenkin yrityksille on samalla auttaa heitä ymmärtämään sosiaalisen median tehtävä ja tärkeys tänä päivänä. Tärkeintä ei ole suuret seuraajamäärät, vaan aito brändin mukainen tekeminen, joka tuo mukanaan pienemmän, mutta uskollisemman seuraajajoukon. Pienempi uskollinen seuraajajoukko on arvokkaampi, kuin suuri vertauskuvallisesti häilyvä joukko läpikulumatkalla olevia turisteja. Tässä, kuten kaikessa muussakin kärsivällisyys palkitaan. Laadukas, brändinmukainen ja pitkäjänteinen työ, tuo myös seuraajien osalta tulosta!